Followers

Tuesday, January 26, 2010

Tip Diet

MENURUNKAN berat badan tidak selalu berkaitan dengan diet dan aktiviti fizikal. Anda boleh mengoptimalkan penurunan berat badan dengan menerapkan beberapa langkah sederhana, seperti makan perlahan.

Berikut beberapa cara lain yang boleh dijadikan panduan untuk menurunkan berat badan:

Ukur tempoh masa makan Anda.

Sediakan waktu 20 minit untuk sekali makan dan latihlah diri anda makan secara perlahan. Ini merupakan kebiasaan yang paling utama untuk menurunkan berat badan tanpa harus memikirkan diet. Nikmati setiap gigitan dan pastikan gigitan terakhir bersamaan dengan detik terakhir waktu 20 minit itu. Cara ini boleh membuat anda kenyang dengan portion yang kecil tetapi menjana pelepasan hormon kenyang. Manakala jika makan terburu-buru boleh merencatkan hormon kenyang tersebut sehingga mendorong anda makan secara berlebihan.

Tambah jam tidur.

Para pengkaji daripada University of Michigan telah menemukan, bahawa dengan menambah jam tidur selama satu jam sehari adalah berkesan untuk menurunkan berat badan sebanyak 7 kg setahun. Jam tidur tambahan ini, menurut pengkaji, menggantikan waktu bermalas-malasan yang sering kali dihabiskan dengan kudapan tanpa kawalan. Selain itu, ada bukti yang menunjukkan bahwa kurang tidur boleh meningkatkan selera makan dan menjadikan anda selalu lapar.

Pelbagikan hidangan sayur dan buah.

Cubalah hidangan tiga jenis sayur sekali gus sekali makan. Cara ini boleh membantu menambah pengambilan sayur dalam diet anda. Makan banyak sayur dan buah merupakan cara yang berkesan menurunkan berat badan. Kandungan serat dan air di dalamnya akan membuat anda kenyang sehingga mengurangi pengambilan kalori kalori.

Jadikan sup makanan pembuka.

Cubalah menambah sup dalam hidangan anda untuk mengurangi pengambilan kalori harian anda. Mengawal makan dengan sup akan memperlambatkan makan dan mengendalikan selera makan Anda. Mulailah dengan sup sayurankurang garam. Tetapi, berhati-hatilah dengan sup berkrim yang tinggi lemak dan kaya kalori.

Jadikan whole grain pilihan utama.

Whole grain seperti beras merah, oat, dan gandum merupakan sabahat baik dalam menurunkan berat badan. Makanan ini bersifat mengenyangkan dengan kandungan kalori yang lebih sedikit. Selain itu, makanan ini juga dinyatakan berfungsi memperbaiki kadar kolesterol.

Pilih pizza sayur.

Daripada pizza dengan topping daging, ada baiknya memilih pizza dengan topping sayur. Cara ini membantu anda mengurangi 100 kalori. Selain itu, pilihlah pizza dengan olesan keju yang lebih tipis atau pizza dengan keju rendah lemak.

Kurangkan penggunaan gula.

Gantilah satu minuman bergula, seperti soda, dengan air putih. Dengan cara ini anda telah mengurangi 10 sudu teh gula. Untuk menambah rasa; cubalah tambahkan lemon, mint atau strawberi beku ke dalam air putih anda. Gula cair dalam soda mengganggu simptom kenyang normal tubuh, sehingga membuat anda makan lebih banyak.

Gunakan gelas yang tinggi langsing.

Ada baiknya menggunakan gelas jenis ini dibandingkan gelas yang pendek dan lebar. Cara ini membantu mengurangi kalori dan berat badan anda tanpa berdiet. Anda akan minum jus, soda atau minuman lain 25-30% lebih sedikit dengan menggunakan gelas ini.

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails