Followers

Thursday, July 29, 2010

Marhaban ya Ramadhan

RAMADAN selama sebulan boleh menjadi kelas untuk umat Islam mendidik diri mencapai tahap insan Rabbani yang menunjukkan ketaatan kepada Allah dengan melaksanakan ibadat puasa yang diwajibkan ke atas semua hamba-Nya.

Bagaimanapun, masih ada yang tidak memanfaatkan kedatangan bulan penuh berkat dan ganjaran berlipat ganda itu kerana masih lalai dengan sogokan dunia hingga terlupa memberi keutamaan kepada usaha memperbaiki diri menjadi lebih baik.

Penceramah dan pendakwah, Ann Wan Seng, berkata Ramadan yang disambut dengan penuh kesyukuran dan semangat oleh sesetengah golongan, menjadi bulan yang tidak ada beza dengan bulan lain bagi segelintir yang melihatnya sebagai bulan puasa saja.

Katanya, disebabkan itu tiada perubahan berlaku kepada diri mereka sebaik Ramadan melabuhkan tirai sedangkan tanpa sedar mereka sebenarnya termasuk dalam golongan yang rugi kerana terlepas banyak peluang yang terbuka sepanjang Ramadan.

Seelok-eloknya ibadat yang kita lakukan mestilah secara istiqamah dan berterusan sepanjang tahun. Tetapi apabila Ramadan tiba, kita melipatgandakan usaha dan amalan baik seperti ini dituntut Allah dan Rasulullah SAW, katanya.

Beliau yang menjadi ahli panel forum bertajuk Di Ambang Ramadan dan Kelebihannya berkata, keindahan Ramadan turut tercemar apabila umat Islam gagal mengawal nafsu berbelanja terutama ketika membeli juadah berbuka puasa.

Forum anjuran Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) dengan kerjasama Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) dan Berita Harian, yang turut menampilkan pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof Madya Dr Kamil Majid, dihadiri kira-kira 200 kakitangan PLUS.

Ann Wan Seng berkata, pentarbiahan Ramadan adalah untuk melahirkan insan bertakwa yang memiliki ciri sabar, pemaaf, sihat tubuh badan, tidak mengumpat keji orang lain dan tidak melakukan pembaziran, lebih banyak membaca dan menghayati al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

Diharap janganlah kita cemarkan amalan puasa dan kebaikan yang ada dengan sikap suka membazir pula. Seharusnya bersederhana dan ikutlah amalan makan Rasulullah SAW yang tidak lebih daripada dua hidangan saja, katanya,

Sementara itu, Dr Kamil berkata, umat Islam digalakkan menghayati Ramadan dan menjadikan bulan ini seumpama bengkel untuk membaik pulih semua kerosakan hati, peribadi dan seterusnya mencapai kesempurnaan iman.

Kita hendaklah menggunakan Ramadan ini dengan sebaiknya. Jadikan ia seolah-olah Ramadan terakhir pada hayat kita ini. Diharapkan dengannya kita dapat bertemu dengan Allah SWT dengan hati yang bersih, katanya.

Beliau berkata, umat Islam paling cerdik ialah mereka yang memanfaatkan kehidupan di dunia demi mendapatkan keredaan Allah SWT.

Sumber : BH

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails