Followers

Saturday, January 22, 2011

Nabi, rasul diutus bimbing umat dunia

RASULULLAH SAW Bersabda yang bermaksud: “Kaum Bani Israel biasanya dipimpin oleh nabi. Setiap kali meninggal seorang nabi akan diganti pula seorang nabi yang berikutnya.

“Sesungguhnya tiada nabi sesudahku. Ada beberapa orang pemerintah sebagai penggantiku dan banyaklah bilangan mereka itu. 

Baginda bersabda lagi: Lakukanlah baiah yang pertama dan hendaklah patuh kepada pemerintahan mereka. Kamu juga hendaklah memerangi mereka yang menentang mereka, dan mohonlah kepada Allah apa-apa yang menjadi hak bagimu, Allah akan bertanya kepada khalifah itu mengenai cara mereka mentadbir pemerintahan mereka.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim) 

Allah tidak akan membiarkan umatnya hidup di dunia tanpa bimbingan daripada nabi dan rasul. Nabi dibangkitkan mengikut giliran ditetapkan Allah kepada kaum tertentu.

Nabi Muhammad SAW adalah nabi dan rasul terakhir diutuskan untuk seluruh umat. Umat Islam hendaklah taat dan setia kepada pemerintah yang dilantik selagi pemerintahan itu tidak bertentangan dengan syiar Islam.

Sumber: e-Hadith Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails