Followers

Wednesday, April 14, 2010

Kiamat Sudah Dekat


Gambar hiasan..
sesungguhnya tak tergambar akan kedahsyatan hari kiamat

Hadith:

Daripada Abu Hurairah ra katanya, Rasulullah SAW bersabda bermaksud : "Belum akan terjadi kiamat sebelum banyak ‘haraj’. Bertanya para sahabat, : "Apakah itu haraj ya Rasulullah?” Jawab baginda : "Pembunuhan! Pembunuhan!” (Muslim)

Huraian:

Kejadian-kejadian seperti pembunuhan sudah sering sangat berlaku dan boleh dikatakan hari-hari dilaporkan dalam berbagai-bagai media. Kadangkala perkara ini amat membimbangkan kita.

Manusia sekarang suka bunuh-membunuh, berlaku perzinaan tanpa mempedulikan halal haram dan sebagainya. Dan apabila berlaku perzinaan berlku pula kelahiran luar nikah. Akibatnya ramai pula yang membunuh bayi-bayi yang tidak berdosa. Seperti yang diramalkan oleh Rasulullah SAW; dirasakan bahawa masa sudah mendekati hari kiamat dan tanda-tandanya adalah seperti yang disebutkan di atas.

Ini adalah kebenaran. Bagaimanakah nanti sekiranya umat Islam juga terjebak dalam perkara yang sama (suka melakukan pembunuhan tanpa hak) sedangkan Islam menyarankan agar umatnya hidup dalam keamanan dan menyarankan kedamaian antara sesama manusia.

Oleh itu sebaik-baik amal pada ketika dan saat ini adalah menyeru agar masing-masing sentiasa melakukan kebaikan dan mencegah daripada berlakunya kemungkaran kerana masa yang kian bergerak pantas akan menjadikan kita lemas di celah-celah kekalutan manusia yang haru biru tanpa arah tujuan sedangkan manusia yang benar-benar beriman sudah tentu tidak akan dapat bertahan tanpa melakukan sesuatu bagi merubah keadaan.

P/S: Jenayah berlaku di mana-mana, terdapat banyak laporan seperti di sini, sini, sini, sini dan banyak lagilah selain yang tersiar di Star Online ini.

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails