Followers

Monday, November 01, 2010

Teknologi Digital Penggantian Lutut


ROSNAH terpaksa membuang tulang di bahagian atas hingga bawah lutut pada kaki kanannya kerana penyakit kanser tulang yang dihadapi.

Seperti yang pernah diberitahu oleh doktor yang merawatnya, selepas pembedahan, dia boleh pulang ke rumah selepas lima hari dibedah.

SENDI lutut diperbuat daripada tiga tulang iaitu tulang paha (femur) yang berada di atas tulang tibia.

Seperti tidak percaya, Rosnah meragui cerita doktor yang merawatnya.

Anehnya sehari selepas pembedahan mengganti tulang lutut, Rosnah boleh bangun dari katilnya.

Apa yang dialami adalah sesuatu yang lazim dialami oleh mereka yang menjalani pembedahan sama ada penggantian tulang pinggul, gantian sendi lutut atau patah tulang paha menggunakan kaedah pembedahan bantuan teknik navigasi berkomputer atau digital.

Secara umumnya, apabila menyebut terapi penggantian lutut atau pembedahan lutut, ramai yang mengaitkan dengan warga tua.

Ketika soalan pertama penulis ajukan kepada Pakar Runding Ortopedik, Hospital Tropicana, Dr. Soong Kean Leong, penulis digambarkan masalah lutut kepada dua kategori mengikut umur muda dan tua.

Terdapat kes pesakit muda yang kemalangan jalan raya menyebabkan lutut tidak lagi berfungsi dengan baik. Dalam situasi tu, doktor pula menolak terapi penggantian lutut atas alasan usia masih muda.

Ini kerana masalah lutut sering dikaitkan dengan pesakit yang berusia 60 tahun ke atas.

Penggantian lutut melibatkan implan yang ditanam mempunyai jangka hayat pendek dan menyebabkan lutut tidak boleh berfungsi sepenuhnya. Bagaimanapun, teknologi implan terkini menyaksikan ia boleh bertahan hingga 20 tahun.

Terapi penggantian lutut sebenarnya untuk semua pesakit yang amat memerlukan prosedur itu tidak kira usia pesakit.

Jika seseorang mengalami kesakitan yang tidak tertanggung dan menjejaskan kualiti hidup seperti sukar bergerak, rawatan sebelum ini tidak berkesan dan berlakunya kerosakan lutut, maka terapi penggantian lutut mungkin jawapan terbaik khususnya mereka yang aktif dalam sukan.

Terapi penggantian lutut memang lebih popular di kalangan pesakit tua kerana masalah osteoarthritis yang menyerang golongan berusia. Namun, dengan teknologi implan terkini jika ada pesakit muda yang aktif bersukan dan mengalami kecederaan, doktor akan mencadangkan prosedur itu.

Dalam pada itu, pembedahan gantian lutut sebelum ini membabitkan prosedur yang meninggalkan parut berukuran lapan ke 12 inci. Pesakit terpaksa duduk di wad sehingga lima hari tetapi dengan teknik pembedahan minimal invasif (MIS) bukaan pembedahan adalah kecil antara empat ke enam inci saja. MIS juga memastikan doktor tidak ‘mengganggu’ otot dan tisu tendon yang tidak berkaitan. Teknik itu meninggalkan parut yang lebih kecil, tempoh tinggal di wad yang singkat, anda juga pulih dalam tempoh yang cepat dan kurang sakit.

MIS akan memastikan pembedahan tidak banyak berdarah dan pesakit pulih dengan cepat terutamanya dengan bantuan teknik navigasi berkomputer atau digital. Prosedur ini akan memudahkan doktor mendapat ukuran yang tepat untuk menyeimbangkan ukuran tulang yang perlu dipotong.

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

Utusan

1 comment:

armouris said...

info tentang penggantian lutut di SIHAT SELALU - Terapi Penggantian Lutut Tidak Kira Usia

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails